hantverkarsystrar.blogg.se

En pysselblogg

Sparrispaj med lite extra grönsaker

Publicerad 2014-11-03 18:14:10 i Köttfri måndag,

Dagens köttfria rätt kommer från min kära flickvän Emma som älskar paj. Hon fick fritt välja vilka grönsaker hon ville i Emelies kylskåp så länge där var sparris.
Detta behöver man
Deg:
100 g smör
1 krm salt
3 dl vetemjöl
2,5 msk vatten
 
Äggstanning:
4 st ägg
4 dl mjölk
1 krm paprikapulver
1 krm cayennpeppar
1 krm lökpulver
1 krm oregano
salt och peppar
 
Grönsaker:
1 knippe sparris
smör
1,5 dl skuren zucchini
1 dl strimlad purjolök
1 tsk torkad vitlök
 
Riven ost
 
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda smör, salt och vetemjöl till en gryning blandning. Tillsätt vattnet och blanda snabbt ihop. Låt degen vila i kyl i 30 min och tryck sedan ut den i formen. Grädda i ugn i 10 min.
Under tiden pajen förgräddas gör vi grönsakerna.
Smörstek sparrisen på låg värme utan att den får färg. Lägg i vitlöken mot slutet. Lägg sparrisen åt sidan. Stek sedan zucchini och purjolök till det blir mjuk. Lägg i grönsakerna i pajen.
Blanda ihop alla ingredienser till äggstanningen och häll över grönsakerna. Toppa med riven ost. Grädda i ugnen i 30 min.
Sen är det bara att njuta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till min sida där jag delar med mig av vad jag pysslar med.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela