hantverkarsystrar.blogg.se

En pysselblogg

Lucka 1: Snöbollsljus

Publicerad 2016-12-01 18:16:00 i Jul, Återbruk,

Då var december här och det är tid för pysseladventskalendern igen. Det kommer 24 st pyssel som kan vara en rolig julklapp att ge bort. Så bakom första luckan gömmer sig snöbollsljus. Väldigt roliga att göra.
Jag jobbar med ljusstumpar som är perfekt att återanvända. Mamma är en duktig ljuseldare så hon ger mig kassar med stumpar. Jag har valt att gjuta ljusen från grunden men det går även att göra detta på runda ljus som man köper.
Detta behöver man om man gjuter från grunden:
  • Ljusstumpar eller ljusmassa
  • Gjutform för runda ljus
  • Veke
  • Metallform som tål värme (jag använder litermått)
  • Kastrull
  • Lera eller häftmassa
  • Gaffel
  • Plastlock
  • Toarulle
Detta behöver man om man använder färdiga ljus:
  • Ljusstumpar eller ljusmassa
  • Metallform som tål värme (jag använder litermått)
  • Kastrull
  • Gaffel
  • Plastlock
  • Toarulle
Smält ljusmassan i vattenbad och gjut runda ljus.
Häll i ljusmassa på plastlocket och rör med gaffeln.
När massan går att forma men fortfarande är varm är det dags att börja tycka på det på det runda ljuset.
Tryck fast massan med gaffeln. Börja underifrån och när halva ljuset är gjort så låt det svalna innan du fortsätter. Jag låter ljuset stelna på toarullen.
Fortsätt sedan på resten av ljuset. Låt stelna.
Doppa sedan hela ljuset snabbt i den smälta ljusmassan. Låt stelna.
Sen är det bara att slå in dem och ge det till någon som skulle uppskatta dem.
 
Tidigare inlägg bakom lucka 1:

Kommentarer

Postat av: JUNITJEJ

Publicerad 2016-12-01 21:20:39

Vilka fantastiska ljus!

Svar: Tack :)
hantverkarsystrar.blogg.se

Postat av: Anna

Publicerad 2017-12-15 11:10:33

Ser ju lite ut som de ljusen VINTER IKEA släppte lagom till julen nu de senaste åren. Om jag fattar rätt;
du smälter ett gäng ljusstumpar och häller ALLT smällt i den runda formen o låter den stelna (ungefärlig tid=?) o sedan smälter du nytt som du rör upp och häller på runt ljuset... :)?

Svar: Hej Anna,Ja, jag smälter ljusstumpar som jag har i en runda formen. Det tar några timmar innan den har stelnat helt, kan inte säga exakt hur lång tid men jag ställer in det i kylen så går det snabbare. Ytan skapar du genom att trycka fast halvt stelnad ljusmassa med en gaffel. Sen avslutar jag hela med att doppa hela ljuset i smält ljusmassa så det lägger sig en tunn hinna över hela ljuset. Hoppas det hjälpte dig :)
hantverkarsystrar.blogg.se

Postat av: Anna

Publicerad 2018-01-12 16:51:48

Tack snälla!
Gäller bara att köpa en sådan ljusform nu då- tusen tack :P

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till min sida där jag delar med mig av vad jag pysslar med.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela