hantverkarsystrar.blogg.se

En pysselblogg

Matplatsen: Köksbordet

Publicerad 2016-06-17 09:32:08 i Inredning,

Jag har långsamt arbetat fram en mysig matplats i mitt kök. Det har tagit några år eftersom den inte har haft första prioritet. Så om jag har sprungit på något som jag känner skulle passa hörnan har jag slagit till men det är inte att jag varit ute och letat.
Hörnan började med att rensas från en ful vit tapet. Denna tapet sitter egentligen i hela köket men jag tar inte bort den förrän vi ska renovera restan av köket. Vi har några meter upp till taket så jag gör inte det jobbet nu. Väggen bredspacklades och målades vit. Om jag lyckas få igenom det i framtiden skulle jag vilja ha en fin gammeldags lantlig tapet här.
Första möbeln att göra om till min hörna var mormor och morfars gamla köksbord från 70-talet. Jag började med att slipa bort den lackade ytan.
På tal om annat, ser ni den fina träporten i bakgrunden? Den finns inte mer utan är utbytt mot en ful port. Gör nästan ont att se den igen när man tittar på gamla bilder. Tyvärr var den inte anpassad till min mans behov för att kunna leka med sina intressen och den var väldigt murken.
När bordet var färdigslipat torkades det av och sen var det dags att börja måla det. Jag valde en vit lackbets.
Jag fick strycka 3 omgångar färg för att få den vita nyans jag ville ha. När jag jobbade med lackbetsen öppnade jag upp rummet ordentligt för att få in massa frisk luft och hade även en ansiktsmask mot lukten.
När bordet har torkat fick det åka in i min hörna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till min sida där jag delar med mig av vad jag pysslar med.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela