hantverkarsystrar.blogg.se

En pysselblogg

En rund matta av lite trasor

Publicerad 2014-10-31 12:40:00 i Inredning, Sömnad, Återbruk,

Jag har massa tyger som jag har samlat ihop från släkten och olika loppisar och nu var det dags att göra något av det. Det blev en ny matta som ska vara i gästrummet men för tillfället hamnade i pysselrummet.
Det man behöver:
  • tyger
  • symaskin
  • sytråd
  • hårnål
Dra tyget i ca 5 cm remsor.
Jag fick lite hjälp.
Sy med raksöm över 3 remsor och börja fläta.
Jag fäste mitt i en skruv som sitter i väggen annars kan man fråga någon snällt att hålla. När ett tygstycke tar slut är det bara att fläta in en ny remsa.
När du har fått en lång fläta så börja rulla ihop den och sicksacka så flätan håller ihop.
Under tiden du syr kan du sätta en hårnål så flätan inte går upp. Skulle man vilja att mattan ska vara större än det man har flätat är det bara att fläta vidare och sedan sy igen och fortsätta till man nått storleken man vill ha.
 
Sy fast änden på den sidan som ska vara ner.
Väl godkänd får den av Tuss

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till min sida där jag delar med mig av vad jag pysslar med.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela