hantverkarsystrar.blogg.se

En pysselblogg

Mosaikbord

Publicerad 2016-05-24 15:37:47 i Keramik, Möbler,

Ni som följer oss på Instagram har redan sett mitt bord jag gjorde om med mosaik. Men nu tänkte jag att jag skulle visa hur jag har gjort det.
 
Bordet fick jag när ett kontor skulle tömmas. Det hade stått som avlastningsbord i en hörna och var på väg till tippen. Men icke! Här slängs inget om jag är i närheten.
Jag har inte ens slängt krukor och kaffekoppar som jag eller katterna har slagit sönder för det skulle kunna komma till användning. Vilket det gjorde nu. Jag slog sönder krukorna/kopparna till mindra bitar.
Jag blandade kruk/koppbitarna med glasmosaik. Glasmosaiken har jag hittat hos Hornbach och Panduro. Placera ut på ett ungefär hur du vill ha det så du vet att mosaiken räcker.
För att limma fast mosaiken använde jag mig av ett monteringslim och en räfflad spackelspade.
Arbeta bit för bit. Tryck ut lim och dra ut det med spackeln. Tryck sedan dit mosaiken. Fortsätt till hela bordet är täckt.
När limmet har torkat är det dax att foga. Jag valde en vit fog. Blanda enligt förpackningen och kleta ut. Jag tycker det är lättast att jobba med händerna för att trycka ner fogen i springorna men tänk då på att använda handskar. Låt fogen vila enligt instruktionerna.
När fogen vilat är det dax att börja tvätta bordet. Detta kommer krävas flera flera omgångar med paus emellan.
När bordet är rent ska det putsas med trassel eller en bomullstrasa för att få tillbaka glansen.
Ben och kanter fick sig en omgång vit färg för att passa fogen och vara neutral så mosaiken syns tydligare.
Nu hoppas vi att sommaren blir bra så man kan sitta ute och njuta av bordet.

Kommentarer

Postat av: Amanda CL

Publicerad 2016-05-24 16:08:33

så snyggt!

Svar: Tack så mycket :)
hantverkarsystrar.blogg.se

Postat av: Jossan

Publicerad 2016-05-24 16:29:18

Så himla fiiiint! :)

Svar: Tack snälla du :)
hantverkarsystrar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till min sida där jag delar med mig av vad jag pysslar med.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela