hantverkarsystrar.blogg.se

En pysselblogg

Ett litet soffbord

Publicerad 2017-08-25 12:11:01 i Inredning, Möbler,

Vi är mitt inne i en renovering av ovanvåningen. Det började med att maken ville bygga om trappan. Det innebar även att nya väggar skulle byggas och vi skulle slå igen en gångbro. I vårt nya utrymme på ovanvåningen ska garderober byggas och en datorhörna och tv-rum bli till. Så nu planerar jag inredning för fyllt och då är det roligt att göra om och skapa unika möbler. 
Jag har detta bord som jag fyndade billigt på loppis för det var ganska förstört. Jag har tidigare målat om det och haft det som gästsängbord. Men när jag sprang på ett mosaik som jag fastnade helt för bestämde jag mig att det ska göras om till ett litet soffbord. 
Mosaiken hittade jag på Hornbach. Tyvärr var det en beställningsvara och man var tvungen att köpa ett helt paket. Men vad gör det! Då kan man ha mosaiken till annat skoj!
Jag klippte ut bitar så det täckte skivan och delade några bitar så det täckte alla kanter.
Utan fick sig en slipning och avtorkning innan jag började fästa mosaiken.
För att fästa bredde jag ut ett lager monteringslim som jag räfflade till med en plastspackelspade.
Mosaiken trycktes på plats och limmet fick torka.Där efter fogade jag med vit fog och lät torka.
Kanten blev lite markant så jag la ett eller två lager latex på sidan. Lägg ett lager latex längst sidan. Ta en blöt svamp och dra försiktigt så latexen lägger sig snyggt längst kanten. Torka bort på delar som inte ska ha latex. Låt torka och lägg på ett nytt lager där det behövs. 
Resten av bordet målade jag vitt, vilket är väldigt ovanligt för att vara mig, men jag behöll metalldetaljerna.
Nu står det och väntar på att tv-rummet ska bli klart så det kan stå mot en rosa vägg och mellan två blå fotöljer.

Kommentarer

Postat av: Lillemmish- mode - inspo

Publicerad 2017-08-25 12:16:49

så snyggt de blev =)

ha en fin fredag
kramizz

Svar: Tack :)Detsamma till dig
hantverkarsystrar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till min sida där jag delar med mig av vad jag pysslar med.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela