hantverkarsystrar.blogg.se

En pysselblogg

Lucka nr 3: Till soffliggaren

Publicerad 2014-12-03 11:43:00 i Jul, Sömnad,

Dagens lucka är kuddöverdrag som man kan liva upp en soffa med. Det är sytt i filt för att slippa sicksacka en massa. Och jag som älskar färg kunde inte låta bli att ta så många färger som möjligt.
Detta behöver man:
  • vitt bomullstyg
  • filttyg i olika färger
  • sax
  • sytråd
  • linjal
  • penna
  • papper
  • kudde 50X50 cm
Gör en mall av papper genom att rita en cirkel med diametern 7 cm. Klipp sedan en rak linje där cirkeln är 6 cm. Klipp sedan ut ca 200 bitar, ja låter mycket men med bra musik eller sällskap så går det fort.
Klipp ut 3 bitar från bomullstyget.
1 bit 54x54 cm
2 bitar 54x35 cm
 
Stryk bitarna och sicksacka kanterna.
På 54x54 biten rita linjer med 2 cm mellanrum.
Nåla fast en rad med filtbitar.
Sy fast med raksöm och 0,5 cm sömsmån
Klipp några filtbitar på mitten som ska användas till kanterna.
Nåla återigen fast en rad filtbitar och sy fast. Fortsätt till hela är täckt.
Nu går vi över till bitarna 54x35. Vik in en av långsidorna 2 cm och sy fast med raksöm. Gör likadant på nästa.
Lägg det stora stycket med rätsidan uppåt. Lägg sedan det ena mindre stycket med rätsidan neråt. Lägg sedan nästa stycke med rätsidan neråt och så att det lägger sig över det andra stycket. Sy med raksöm runt kanterna med 1 cm sömnsmån. Vänt ut och in och tryck i innerkudden.
Den perfekta presenten för en soffliggare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till min sida där jag delar med mig av vad jag pysslar med.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela