hantverkarsystrar.blogg.se

En pysselblogg

Betongkrukor

Publicerad 2014-10-05 21:35:34 i Betong, Inredning,

Betong är ett roligt material att jobba med, det gäller bara att ha tålamod att låta det torka. Jag vill gärna se resultat direkt så betong är kämpigt för mig. Men jag har lyckas ha tålamod att låta mina nya krukor torkas och nu får det stå i mitt fönster.
Detta behövs:
  • Finbetong
  • vatten
  • kartonger i 2 olika storlekar. Jag använde en 1 liters mjölkpaket och en 2 liters juicepaket
  • hink
  • handskar
  • Något att blanda betongen med. Jag använder en sked
  • Tyngd som får plats i den lilla kartongen
  • tidningspapper
  • maskeringstejp
  • sprayfärg
Blanda betong och vatten i hinken. Rör ihop till en konsistens som formas till en klump om du tycker ihop det i handen men sakta rinner ut igen. Häll betongen i den stora kartongen och tryck ner den lilla kartongen så betongen kommer upp i den höjden du vill ha. Lägg sedan i en tyngd som gör att den lilla kartongen stannar på plats. Nu ska det torka i några dagar beroende på vilken betong du väljer. Jag lät mina stå i 2 dagar.
Jag ville gärna ha lite färg på krukorna och hade lite pastellfärger hemma att spraya med. Med hjälp av maskeringstejp och tidningspapper kunde jag göra ett mönster. Spraya och dra försiktigt bort tejpen, låt torka.
Nu är det fritt fram att plantera vad man vill i dem. Jag valde kaktusar och suckulenter.

Kommentarer

Postat av: mamman

Publicerad 2014-10-06 08:20:11

De är jättefina!!!
Mamma praktisk: har du möbeltassar under? Läcker inte betong?

Svar: Sluta nu vara så duktig mor ;) Puss
hantverkarsystrar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till min sida där jag delar med mig av vad jag pysslar med.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela