hantverkarsystrar.blogg.se

En pysselblogg

Köttfri måndag med vegetariska vårrullar

Publicerad 2014-10-20 13:52:00 i Köttfri måndag,

Det var första gången vi testade att göra vårrullar och det var kul men det tar lite tid. Lite för att vi missade att det var 50 ark deg i paketet vi köpte så det blev en del att rulla.
Ingredienser:
  • degplattor till vårrullar
  • 10 st champinjoner
  • 200 g vitkål
  • 3 msk salladslök
  • 10 cm zucchini
  • 2 morötter
  • 150 g glasnudlar
  • 2 msk färsk ingefära
  • soja
  • 1 tsk socker
  • 1/2 tsk vitpeppar
  • salt
  • äggvita
Lägg nudlarna i varmt vatten i 20 min. Strimla morötter, vitkål, svamp och zucchini och hacka salladslöken. Riv ingefäran fin på ett rivjärn. Hätta upp olja i ett stek järn och börja fräsa ingefäran till sen börjar dofta. Tillsätt grönsakerna och fräs till de har mjuknat. Blanda i glasnudlar, soja, sockar, peppar och salt. Låt svalna något.
Öppna förpackningen med degplattor och lägg det under en handduk. Lägg upp en matsked fyllning på ett ark i ena kanten.
Rulla över och vik in kanterna. Pensla den sista kanten med äggvitan och rulla ihop. När alla är rullade hätta upp en wokpanna med vegetabilisk olja. Lägg i några rullar åt gången och låt dem friteras i ca 5 min eller till de är gyllenbruna.
Servera med ris och soja eller min favorit sweet and sour sås.
 
Smaklig måltid!

Kommentarer

Postat av: mamman

Publicerad 2014-10-23 17:56:50

Du kunde gett oss fler, de var mumsiga.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till min sida där jag delar med mig av vad jag pysslar med.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela