hantverkarsystrar.blogg.se

En pysselblogg

Lucka 3: Tidningsställ

Publicerad 2015-12-03 09:38:00 i Inredning, Jul,

Idag är det ett tidningsställ till tidningssamlaren. Tyvärr hade jag lite otur när jag tänkte ut monteringen så jag ska berätta för er hur ni inte ska och ska göra.
Grunden är trästavar. Jag hittade dessa på Hornbach. Dela stavarna till den storleken du vill ha. Jag hade måtten 40 x 2 (bredden), 30 x 4 (höjden) och 25 x 2 (djupet).
Stavarna målade jag vita. Nu ska ställningen monteras och det var här jag tänkte fel.
Så här monterade jag ihop det och glömde bort att jag ska ju ha dit tyget också. Istället för att montera ihop långsidorna så montera ihop kortsidorna. Fast nu i skrivandes stund kom jag på att jag hade ju ändå klarat av att dra på tyget. Snacka om hjärnstillestånd.
Nu går vi över till att sy tyget. Jag ville ha mönstret på båda sidor och därför dubblade jag längdes som behövdes. Tygstycket är 148 x 39 cm med 2 cm sömnsmån. Sicksacka tygstycket.
Sy in kanterna 2 cm. Ta långsidorna först och sedan kortsidorna.
Vik tyget på mitten och markera mitten med nålar.
Lägg ut tyget igen och dra ena kanten mot nålarna i mitten. Nåla fast tyget längsmittsträcket. Nåla sedan fast långsidorna men lämna 5 cm uppe vid kantan där stavarna ska in. Till sist nåla även längst med kanten där stavarna ska in. Sy fast tyget med raksömn. Upprepa på andra sidan.
Trä nu på tyget på ställningen och limma ihop alla alla delar.
Denna ställning kan man även göra till barnrummet om man hittar något kul motiv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till min sida där jag delar med mig av vad jag pysslar med.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela