hantverkarsystrar.blogg.se

En pysselblogg

Lucka 7: Lappkuddar

Publicerad 2015-12-07 09:43:00 i Inredning, Jul,

Dagens lucka går till en som behöver vila huvudet på något skönt.
Jag älskar lappteknik för man kan kompinera ihop så mycket färger och mönster man vill. Dessa tyger har jag främst fyndat på loppis utan något enstaka som jag har hittat på stoff och stil.
Bitarna är klippta i trekanter. Den stora kuddens triangel är 15 cm och den lillas 10 cm. För att slippa sicksacka allt klippte jag ut trianglarna med sicksackssax. Till kuddarna behövs 24 trianglar. Jag använde 4 olika tyger så 6 trianglar av varje tyg.
Kombinera ihop trianglarna som du vill ha dem. Stryck även tygerna om de behövs. Kortlängderna har 5 trianglar och kortlängderna har 7 trianglar.
Sy fast ihop trianglarna på varje längd. När alla längder är klara så sy ihop dem med.
Rahja fick sedan godkänna och den blev godkänd.
Lägg framstycket på det tyg du vill ha på baksidan och klipp ut. Sy ihop fram- och bakstycke men lämna en bit öppen för att få i fyllnad.
Vänd kudden ut och in och fyll med stoppning.
Jag köpte dessa knappar som man kan klä med tyg.
Så blev resultatet.
Sy fast den i mitten på framstycket och fortsätt över till baksidan. Spänn trådan så hårt som du önskar att knapparna ska sjunka in i kudden. Sy fast knappen på baksidan.
Sy ihop kudden för hand.
Jag kunde inte låta bli så jag gjorde kuddarna i jultyger med.
Och i enfärgade tyger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till min sida där jag delar med mig av vad jag pysslar med.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela