hantverkarsystrar.blogg.se

En pysselblogg

Projektsovrum: sänggavel

Publicerad 2015-09-09 12:14:00 i Emelie, Inredning,

Idag tänkte jag visa hur vi byggde vår sänggavel. Vi ville bygga i den rummet så det tillhör huset.
Stommen sågades ut ur en MDF skiva. Vi har snedtak på ovanvåningen så sidorna mättes ut så det skulle följa taket.
Sidorna skruvades fast och på insidan stärkte vi med vinkeljärn.
Som ni ser så anpassade vi listerna efter sänstommen. När stommen stod på plats så kunde vi forsätta med listerna.
Jag mätte ut hur mycket av gaveln som skulle synas och sydde sedan ihop framstycket av utklippta fyrkanter. Tyget är ett fejkskinn jag hittade på Skapamera. Tillsammans med vadd häftade jag fast framstycket.
Elektrikern här hemma förberedde så vi kunde ha uttag på sidorna. Innan mdfbitarna skruvades ihop passade jag på att rita ett mönster så jag kunde klippa ut sidorna i tyget. Jag la till några centimeter så att jag kunde komma runt kanterna på mdfskivan. Jag började att häfta fast tyget vid kanten till framsidan.
Sedan spände jag ut tyget runt övriga kanter och häftade fast.
Där elektrikern skulle in skar jag ut ett hål.
Det var inte så lätt som man trodde. Det kom ganska många svordommar.
Elektrikern leker för fullt.
Han satte dit ett kontaktuttag på varsin sida av gaveln.
Sedan ställdes sängen på plats. Jag älskar skinnets färg mot väggfärgen.  Fortsättning följer med vårt projekt att få ihop ett sovrum.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till min sida där jag delar med mig av vad jag pysslar med.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela