hantverkarsystrar.blogg.se

En pysselblogg

En kapsylkruka

Publicerad 2016-04-03 17:58:24 i Inredning, Återbruk,

Efter en killkväll här hemma fick jag hitta en ny kruka eftersom min slogs sönder. Men jag hittade ingen kul i vårt lager så jag bestämde mig för att göra om en av dem vi har.
Jag kom fram till att jag skulle klä den med kapsyler och gärna med så många olika loggor och färger som det gick. Så jag bad släkten att inte slänga kapsyler utan spara dem till mig. Min blivande svägerska jobbar inom resturangbranchen så hon bad kollegorna att spara undan kapsyler.
Här är ursprungs krukan. Tror jag köpte den till min fösta lägenhet så den har hängt med ett tag.
Utöver kapsyler behöver man ha:
  • monteringslim
  • fogspruta
  • tandad spackel
  • skyddshanskar
  • fog
  • svamp
  • skål
  • visp
  • trassel eller bomullstrasa
Lägg ut kapsylerna så du vet hur många som får plats och hur mycket mellanrum du ska ha. Spruta ut limmet och dra ut med spacklen. Tyck sedan dit kapsylerna. Fortsätt till all yta är täckt och låt torka.
Time för fogning!
Blanda fogen enligt förpackningen med vispen. Ta på dig skyddshanskar och smeta ut fogen över krukan. När allt är täckt så låt den stå och vila en stund (står på förpackningen hur länge). Tvätta av överflödig fog med svampen. Vila och upprepa till krukan börjar bli ren.
När överflödig fog är borttvättad ska ytorna putsas för att få bort hinnan fogen ger på kapsylerna. Detta gör man med trassel eller bomullstrasa.
När krukan har torkat målade jag kanten och en bit av insidan med vit färg. 
Sen är det bara att plantera i den. Min stackars garderobsblomma fick lite stryk i fallet men jag hoppas den ska åtrhämta sig i sin nya kruka.
Jag älskar mönstret kapsylerna ger och en massa färg till en färgnörd som mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till min sida där jag delar med mig av vad jag pysslar med.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela