hantverkarsystrar.blogg.se

En pysselblogg

Lucka 16: Turkiskpepparkola

Publicerad 2016-12-16 11:38:00 i Bakning,

En god kola att ge bort gömde sig bakom lucka 16. Med turkiskpeppar blir allt super gott. Här kommer receptet:
  • 1 dl turkisk peppar
  • 2 dl ljus sirap
  • 2 dl socker
  • 2 dl vispgrädde
  • flingsalt
Krossa karamellerna och blanda ner dem tillsammans med grädde, socker och sirap i en kastrull.Koka upp blandningen till 125 C. Testa att göra kulprovet för att se om det är klart. Häll smeten i en bakplåtsklädd form när den är klar. Strö över flingsalt. När kolan har svalnat dela den i bitar och klä in papper.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till min sida där jag delar med mig av vad jag pysslar med.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela