hantverkarsystrar.blogg.se

En pysselblogg

Lucka 4: Fläthalsband

Publicerad 2016-12-04 15:14:00 i Smycken,

Då var det advent och även tid för lucka 4. Idag gömmer sig flätade lerhalsband sig bakom luckan. Jag har försökt göra mitt bästa att få en bra beskrivning hur man flätar dessa flätor. Det sitter i fingrarna så måste långsamt tänka hur jag skulle rita upp det. Jag har använt mig av Fimolera.
Det gula halsbandet är en kedjefläta som min frisörlärare lärde mig när jag var uttråkad på en lektion.
Det lila halsbandet är en femfläta.
Vi börjar med femflätan.
1. Gör 5 st längder i den tjockleken du vill ha.Tryck lätt ihop längderna i ena kanten.
2. Börja göra en vanlig fläta av dem tre i mitten. Låt nr 2 korsa nr 3. Korsa sedan nr 4 över nr 2.
3. Nu ska nr 1 flätas in genom att ta under nr 3 och sedan över nr 4.
4. Ta nr 5 och för under nr 2 och över nr 1.
5. Upprepa under och över. Nr 3 tas under nr 4 och över nr 5.
6. Upprepa under och över. Nr 2 tas under nr 1 och över nr 3.
7. Upprepa till du har en längden du önskar på halsbandet.
Tryck ihop kanterna och gör ett hål för läderbandet/kedja med hjälp av ett sugrör.
Nu går vi över till kedjeflätan.
1. Gör 4 längder i den tjocklek du önskar. Tryck lätt ihop längderna i ena kanten.
2. Låt nr 3 korsa nr 2.
3. För nr 1 under nr 3 och 2 och sedan över nr 2, så nr 1 hamnar mellan nr 3 och nr 2.
4. Ta nr 4 och för under nr 1 och 2 och sedan över nr 1.
5. Upprepa. Längden längs ut ska under de två i mitten och sedan över en tillbaka där den kom från.
Gör likadant med kanterna på kedjeflätan. Nu ska leran in i ugn efter anvisningarna på förpackningen.
Knyt sedan fast ett snöre eller fäst en kedja.
Snygga och glada att ha på sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till min sida där jag delar med mig av vad jag pysslar med.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela